Nettihuijaukset harmaan talouden vastaisen viestintäkampanjan teemana

Harmaan talouden vastainen tiedotuskampanja jatkuu tänä syksynä 6.-19.10.

Syksyn kampanjan teemoja ovat rehellinen yrittäjyys, tuote- ja lääkeväärennökset sekä nettihuijaukset. Kampanjan tunnuslauseena on "Välistävetäjä vaanii verkossa" ja sen avulla pyritään tuomaan esille erilaisia huijauksia jotka tapahtuvat netissä.

Yrittäjyyteen liittyvä keskeinen viesti on, että rehellinen yrittäjyys kannattaa. Kuluttaja voi tehdä oman osuutensa harmaan talouden torjumiseksi suosimalla sellaisia yrityksiä, joiden hintataso ja lupaukset eivät ole liian hyviä ollakseen totta.

Kampanjassa panostetaan jälleen runsaasti radiomainontaan. Radiospoteissa käsitellään muun muassa lääkeväärennöksiä, pimeää kirjanpitoa, maksukuitin puuttumista ja epärehellistä nettirakasta. Keväällä toteutettu radiokampanja tavoitti lähes kaksi kolmasosaa 15-64 -vuotiaista suomalaisista. Kampanjaan kuuluu lisäksi oppilaitoskiertue.

Harmaan talouden torjunnan tehostamisohjelma jatkuu hallitusohjelman mukaisesti huhtikuuhun 2015 asti. Rakennusteollisuus RT on ollut mukana siihen liittyvässä "Harmaa talous - musta tulevaisuus" -kampanjassa sen alusta, vuodesta 2011 alkaen.

Tämän vuoden kampanjassa ovat mukana seuraavat tahot:

- Sisäministeriö
- Poliisi