| LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

LVI-asennusalalla uusia osaamistarpeita

Talotekniikan perustutkinnon sisältö uudistetaan syksyllä 2014 alkaviin koulutuksiin. Tutkinto uudistettiin viimeksi vuonna 2010. Nyt käynnissä oleva uudistustyö kertoo LVI-asennusalan osaamistarpeiden nopeasta laajenemisesta.

Uudistus perustuu LVI-alan työmarkkinajärjestöjen arvioihin alalla työskentelevien osaamistarpeista tulevaisuudessa. Tutkintoon lisätään mm. uusiutuvien energialähteiden hyödyntämiseen liittyvien tekniikoiden opiskelumahdollisuus. Sisältöä suunnataan vahvasti myös palveluosaamiseen.

- Uudistus tulee olemaan todella hyvä asia yritysten kannalta. Uusiutuvien energialähteiden hyödyntäminen on jatkossa keskeinen asia LVI-alalla. Suomi on sitoutunut rakennusten energian kulutuksen osalta hyvin kunnianhimoisiin tavoitteisiin ja niiden toteuttamiseen tarvitaan osaavia työntekijöitä, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä toteaa.

Mäkinen pitää palveluosaamista erittäin tervetulleena lisänä alan koulutukseen. LVI-asennusalan yritysten yhteenlasketusta liikevaihdosta huolto- ja korjauspalvelujen myynti muodostaa jo viidenneksen, ja sen osuus on vahvassa kasvussa. Palveluosaamiseen liittyvä koulutus parantaa myös korjausrakentamisen asiakaslähtöisyyttä.

Uutta osaamista jo syksyllä

Uudistettu talotekniikan perustutkinto astuu voimaan 1.8.2014.

- Koulutuksen järjestäjät voivat tarjota uusia tutkinnon osia jo syksyllä 2014 alkavissa koulutuksissa. Tutkinnon osia voidaan suorittaa näyttötutkintomuotoisesti. Tämä mahdollistaa henkilöstön nopeankin kouluttautumisen, yli-insinööri Kati Lounema Opetushallituksesta muistuttaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, puh. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, puh. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

lvi-tu.fi