| Talonrakennusteollisuus ry

Vuoden Mestari 2012 Lounais-Suomessa on Risto Salomaa

Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piiri ry:n Vuoden Mestariksi 2012 valittiin rakennusmestari Risto Salomaa.

Vuosittain myönnettävän huomionosoituksen perusteena ovat rakentamiseen liittyvät merkittävät ansiot. Pyrkimyksenä on erityisesti korostaa talonrakennustyömaiden työnjohdon merkitystä. Vuoden Mestari on valittu ja nimetty vuosittain jo vuodesta 1982 alkaen.

Risto Salomaalle myönnetty tunnustus perustuu pitkäaikaiseen arvostettuun toimintaan erilaisten rakennuskohteiden toteuttajana ja nyt viimeksi eritoten valtionvirastotalohankkeen sisäpuolisen peruskorjauksen vastaavana työnjohtajana.

Virastotalon täydellinen korjaustyö on edennyt kolmessa päävaiheessa ja kaikkiaan väliluovutuksia on ollut viisi. Viimeisetkin käyttäjät muuttivat taloon pääsiäisen jälkeen. Varsinainen peruskorjaustyön projektinjohtourakka kesti 24 kk. Työt etenivät tarkalleen koko ajan aikataulussa ja käyttäjien muuttotoimet on kaikki voitu toteuttaa suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Salomaa on esimerkillisesti pystynyt toimimaan näissä olosuhteissa jo sinänsä vaativan ja erittäin tiukasti aikataulutetun korjaustyön ohessa.

Rakennustöiden kustannukset ovat alittumassa, ja se mahdollistaa koko hankkeen budjetin mukaisen toteutuksen.

Risto Salomaa on valmistunut rakennusmestariksi Turun teknillisestä oppilaitoksesta vuonna 1974. Valmistumisensa jälkeen Salomaa työskenteli pitkään Perusyhtymä Oy:n palveluksessa. Salomaa perusti oman kustannuslaskentatoimiston vuonna 1987 ja hänelle on myönnetty Suomen Yrittäjien Kultainen Yrittäjäristi vuonna 2008.

Rakennustoimisto Laamo Oy:n palveluksessa Salomaa on toteuttanut useita teollisuus-, palvelu- ja toimistorakennuksia vastaavana työnjohtajana.

Lisätietoja:
Markku Leppälehto, Talonrakennusteollisuus ry, 040 745 3930