| Rakennusteollisuus RT ry

Rakennusten ikkunoiden ajoittainen huurtumien on normaalia

Tänäkin syksynä ikkunoiden valmistajat ovat saaneet asiakkailtaan palautetta siitä, että uusien ikkunoiden ulkopintaan tiivistyy kosteutta ja ne huurtuvat. Ikkunoissa tai niiden eristävyydessä ei kuitenkaan ole mitään vikaa, päinvastoin ilmiö kertoo ikkunoiden oleva hyvin eristäviä ja energiatehokkaita. Uudet lämmöneristysmääräykset edellyttävät uudenlaisia rakenteita ja ratkaisuja. Suomessa käytettävän energian kokonaiskulutuksesta rakennusten osuus on peräti noin 40 prosenttia. Tämän takia on oleellista kehittää myös ikkunoiden energiatehokkuutta, vaikka se toisi lieveilmiöitä. Hyvä energiatehokkuus vähentää lämmityskustannuksia ja lisää asumismukavuutta.

Ikkunan ulkopintaan tiivistyvä kosteus on peräsin ulkoilman kosteudesta. Kosteuden tiivistyminen ei siis aiheudu esimerkiksi sisäilman korkeasta kosteuspitoisuudesta.

Huurtumista voi esiintyä silloin, kun ikkunan ulkopinta jäähtyy ulkoilmaa kylmemmäksi. Vanhoissa kaksi- tai kolmilasisissa ikkunoissa runsas lämpövuoto lämmitti lasin ulkopintaa ja esti huurtumisen. Uusissa, energiatehokkaissa selektiivi- ja eristyslaseja käyttävissä ikkunoissa näin ei enää tapahdu, vaan ikkuna säteilee poispäin enemmän lämpöä kuin mitä siihen itseensä tulee. Ja huurtuu. Sama ilmiö voidaan nähdä yön jälkeen auton ikkunoissa, joiden pintaan on tiivistynyt kosteutta.

Monet eri tekijät vaikuttavat huurtumiseen

Huurtuminen ei ole järjestelmällistä. Sitä tapahtuu vain tietyissä olosuhteissa yleensä syksyisin ja keväisin. Sää vaikuttaa ilmiöön, huurtumista esiintyy yleensä yön tunteina kirkkaan pilvettömän sään vallitessa. Kosteuden tiivistyminen ikkunan ulkopintaan riippuu myös tuulen ja ikkunan ilmansuunnasta, rakennuksen ympärillä olevista muista rakennuksista, puista ja monista muista paikallisista tekijöistä.

Ikkunan ulkopintaan tiivistynyt kosteus haihtuu yleensä melko nopeasti pois auringon tai tuulen vaikutuksesta, kun lämpötila ulkona on plussan puolella. Sen sijaan talvella ilmiö voi olla kiusallinen. Lämpötilan ollessa nollan alapuolella kosteus jäätyy lasin pintaan ja sopivissa olosuhteissa se voi pysyä siinä useita päiviä.

Ikkunan ulkopintaan tiivistyvä tai jäätyvä kosteus ei nykykäsityksen mukaan kuitenkaan vaikuta ikkunan käyttöikään, vaan on lähinnä esteettinen haitta.

Uusien ikkunoiden ulkopuolen huurtuminen ei ole valmistaja- tai ikkunatyyppikohtainen vika, vaan seurausta ikkunan hyvästä lämmöneristävyydestä. Sitä esiintyy vain harvoin, eikä se vaikuta ikkunan kestävyyteen. Huurtumisesta ajoittain koituva haitta on kuitenkin pientä verrattuna hyvin eristettyjen ikkunoiden tuomiin etuihin.

Lisätietoja:
Rakennustuoteteollisuus RTT ry